Niepełnosprawni – czy naprawdę inni?

Taki temat nosił tegoroczny projekt gimnazjalny klasy integracyjnej w Zespole Szkół w Nowej Karczmie. Dotychczas uczniowie realizowali projekty edukacyjne, związane z konkretnymi przedmiotami szkolnymi. Projekt klasy II a jest pierwszym projektem społecznym, opartym na współpracy z Środowiskowym Domem Samopomocy w Lubieszynie.
Głównym celem projektu było ukazanie niepełnosprawności w innym świetle. Choć stosunek do osób niepełnosprawnych na przestrzeni ostatnich wieków ewoluował, to możemy się często spotkać z dyskryminacją i izolacją niepełnosprawnych. Zdarza się, że ktoś odwraca głowę na widok osoby niepełnosprawnej. Lęk przed chorymi osobami wynika najczęściej z niewiedzy. Nie wiemy jak się zachować.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
– Chcieliśmy pokazać, że osoby niepełnosprawne, tak jak my pełnosprawni, mają swoje pasje, uwielbiają podróżować, bawić się, chcą kochać i być kochanymi, chcą być ważni i dostrzegani. Czują tak samo jak my i bardzo łatwo je zranić. To, ze ktoś porusza się na wózku, nie ma ręki czy nogi, w niczym nie przeszkadza by był naszym, przyjacielem. To są ludzie tacy, jak my i chcą by traktować ich normalnie. Od moich kolegów z klasy wiele się nauczyłam. Patrząc na Karolinę, która każdego dnia z radością przychodzi do szkoły i pokonuje napotkane trudności, przekonuję się, że nie ma takiej rzeczy, której nie mogłabym zrobić. Wystarczy chcieć i dążyć do celu (Julia Pałkowska uczennica kl. IIa)
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Działania podjęte w czasie realizacji projektu przyczyniły się do eliminowania zjawiska wykluczenia społecznego osób niepełnosprawnych. Uczniowie klasy II a od trzech lat współpracują ze ŚDS w Lubieszynie w ramach warsztatów teatralnych prowadzonych przez p. Marzenę Słobodzińską , nauczyciela wspomagającego w klasie integracyjnej.
– Wspólnie bawimy się w teatr. W ciągu tych trzech lat zrealizowaliśmy 5 przedstawień teatralnych, które wystawialiśmy podczas festynu Fundacji Sprawni Inaczej, wigilii dla podopiecznych ŚDS w Lubieszynie oraz w ramach koncertu charytatywnego na rzecz naszej uczennicy Karoliny. Jedno z nich mogliśmy zobaczyć właśnie podczas prezentacji projektu gimnazjalnego. Warsztaty teatralne są wspaniałą formą integracji, w której obie strony- pełnosprawni i niepełnosprawni, uczą się od siebie nawzajem. (Marzena Słobodzińska)
Na prezentację projektu zaproszono przedstawicieli władz lokalnych, rodziców , społeczność uczniowską , nauczycieli. Nie zabrakło też absolwentów szkoły, którzy w wyniku choroby czy wypadku, stali się osobami niepełnosprawnymi. Między innymi na prezentacji obecny p. Mirosław Ugowski. Podczas prezentacji przedstawiono przedstawienie teatralne „Kopciuszek na wesoło” oraz prezentację multimedialną „Niepełnosprawni- czy naprawdę inni?”. Prezentację zakończono pokazem zdjęć uczniów z niepełnosprawnością, uczęszczających do szkoły w Nowej Karczmie na tle piosenki „Mamo. Bóg się nie pomylił”, dedykowanej rodzicom wychowującym niepełnosprawne dzieci. Prezentacja ta wycisnęła nie jedną łzę z oczu publiczności.
– Świat ludzi pełnosprawnych jest naturalnym otoczeniem, w którym wcześniej czy później dziecko niepełnosprawne musi odnaleźć swoje miejsce. Szansę na przebywanie w takim środowisku stwarza właśnie integracyjny system kształcenia. Dzieci zdrowe poprzez codzienne kontakty z niepełnosprawnymi rówieśnikami mają możliwość wypracowania pozytywnych postaw wobec osób niepełnosprawnych. To właśnie mogliśmy zobaczyć w tej prezentacji. Spostrzeganie osób niepełnosprawnych u uczniów klasy integracyjne jest wolne od stereotypów, czyli uproszczonych zniekształconych sądów na temat osób niepełnosprawnych. Wzajemne kontakty pozwalają również niepełnosprawnym pozbyć się lęków przed obcowaniem z pełnosprawnymi. Wielu rodziców zauważa, że ich pełnosprawne dzieci uczęszczające do klasy integracyjnej, czy mające w klasie kolegę z niepełnosprawnością, zachowują się naturalnie zarówno w kontaktach z niepełnosprawnymi kolegami i koleżankami w szkole, jak i w czasie przypadkowego spotkania z osobą niepełnosprawną czy to na ulicy, czy w autobusie ( Dariusz Meczykowski, dyrektor ZS Nowa Karczma)
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA